Sistemul de franare este esential pentru o masina. Un sistem de franare cu probleme ne poate cauza neplaceri mult mai mari decat ne-am putea imagina, asadar acesta va trebui sa beneficieze de o atentie deosebita din partea noastra.
Momentul in care trebuie sa schimbam placutele de frana poate fi usor de intuit, chiar daca nu suntem mecanici auto. Cel mai sigur mod in care putem verifica uzura placutelor este sa demontam roata, pentru a masura grosimea placutelor.
Daca acestea mai mult de 3 mm grosime, inseamna ca nu trebuie sa ne facem probleme. Daca aceasta grosime este mai mica, placutele trebuiesc schimbate de urgenta, deoarece exista riscul ca niturile ce fixeaza stratul de frictiune sa iasa la suprafata si sa ne deterioreze discul de frana.
Placutele de frana trebuiesc schimbate in seturi
Nu trebuie sa facem greseala sa schimbam placutele numai la o roata. Acestea trebuiesc schimbate la ambele roti de pe punte, pentru a evita anumite situatii neplacute.
Daca nu dorim sa demontam rotile, este necesar sa fim atenti la anumite semne ce ne avertizeaza daca este cazul sa schimbam placutele.
Astfel, anumite zgomote suspecte ne pot ridica semne de intrebare, dar trebuie sa tinem seama si de faptul ca anumite placute de frana produc un zgomot specific la franare, ce nu trebuie sa ne ingrijoreze.
Exista cazuri in care intre disc si placuta se poate bloca o pietricica, caz in care masina va trage dreapta sau stanga, deoarece forta de franare este inegala. Acest comportament isi poate face aparitia si in cazul unor placute de frana uzate si este de dorit sa ajungem de urgenta in service pentru a verifica cauza acestui comportament anormal.
Semnele cel mai des intalnite in cazul placutelor uzate
Problemele la franare isi pot face aparitia si din cauza unor componente ale sistemului de franare (discuri ovalizate, pompa defecta, clindrii blocati), insa cele mai frecvente sunt cauzate de placutele de frana uzate inegal sau excesiv.
In acest caz, masina noastra va manifesta urmatoarele probleme:
- Vibratiile in volan atunci cand franam pot proveni atat de la placute, cat si de la sistemul de directie. Inainted e a lua o decizie, este obligatoriu sa verificam intr-un service autorizat care este cauza reala;
- In cazul in care frana este moale si pedala se duce pana la fund, inseamna ca exista anumite scurgeri de lichid de frana;
- Zgomotele anormale (huruit sau scartait) pot proveni de la placutele uzate excesiv sau de la blocajele pistoanelor etrierilor;
- Daca masina trage intr-o parte ar putea fi un semn ca placutele s-au uzat inegal si trebuiesc schimbate;
- Aprinderea senzorului special din bord (in cazul masinilor mai noi) este cel mai sigur semnal ca vor trebui inlocuite de urgenta placutele.
Un lucru ramane insa esential in cazul in care vom inlocui placutele de frana: nu trebuie sa economisim bani. Daca vom cumpara placute prea ieftine, inseamna ca acestea sunt facute dintr-un material prea moale, iar placutele se vor uza intr-o perioada extraordinar de scurta de timp, iar daca materialul este prea dur vor uza excesiv discul de frana.