Franele reprezinta un element esential al unei masini. Daca avem o masina ale carei frane nu functioneaza corespunzator, atunci inseamna ca problemele noastre sunt foarte grave si pot duce la accidente grave ce pot avea consecinte tragice.
Sistemul de franare trebuie intotdeauna foarte bine intretinut, iar comportamentul masinii atunci cand franam va fi urmarit cu foarte mare atentie. La cel mai mic semn am unui comportament neobisnuit, va trebui sa ne deplasam de urgenta la cel mai apropiat service pentru a remedia problemele.
Sistemul de frana are mai multe componente
Sistemul de franare este un mecanism complex, alcatuit din pompa de frana, discurile si placutele de frana si conductele ce transporta lichidul de franare catre roti. Placutele de frana sunt supuse unui grad mare de uzura, datorita folosirii repetate si reprezinta unul dintre elementele ce se vor uza cel mai repede.
Motivele pentru care se uzeaza placutele de frana sunt multiple, dar cele mai importante sunt:
- Montarea incorecta;
- Forta mare de franare aplicata, insotita de franarile bruste;
- Franarea cu discuri tocite, ruginite sau deformate din cauza caldurii;
- Stationarea pentru o perioada mai lunga de timp avand frana de mana trasa.
Este foarte important sa „ascultam” zgomotele produse de BMW-ul nostru la fiecare franare, deoarece fiecare zgomot neobisnuit poate avea o insemnatate aparte.
Problemele cele mai des intalnite sunt numeroase, iar in randurile ce urmeaza aveti o lista ce sper sa va ajute la identificarea problemelor voastre.
In momentul in care masina „trage intr-o parte” in timpul franarii trebuie sa verificam daca pistonul etrierului (sau etrierul) este blocat. Daca acestea sunt in regula, este necesar sa verificam si daca ghidajul etrierului este cel normal.
Acest comportament al masinii poate fi un semn al uzurii unilaterale, ce poate duce in timp la uzura neuniforma a placutelor de frana, iar acest lucru poate fi evitat prin inlocuirea etrierului si a placutelor.
Cauzele deteriorarii placutelor de frana BMW E46 sunt numeroase
Uzura cronica in plan orizontal sau in cel vertical poate fi cauzata de deschiderea prea mare a etrierului sau de deteriorarea garniturilor (ori ruperea arcului) etrierelor. Aceasta probleme pot fi cauza unui zgomot de franare profund si ascutit si se pot remedia prin reglajul (sau inlocuirea) etrierului si a placutelor de frana.
Canelurile sau zgarieturile isi pot face destul de usor aparitia in cazul placutelor de frana. Este suficient sa prindem o piatra intre placuta si discul de frana, pentru ca acestea sa se deterioreze,
Aceste fenomene sunt foarte usor de identificat, deoarece masina va avea un comportament total neobisnuit: vibratii la franare, insotite de zgomote. Aceste manifestari vor fi insotite si de o eficienta scazuta la franare, iar acesta este momentul in care trebuie sa schimbam atat discurile, cat si placutele de frana.
Situatia devine ceva mai grava atunci cand apar crapaturi sau rupturi ale marginilor placutelor de frana. Acestea sunt rezultatul unei acumulari mari de caldura si apar in momentul in care discul si placutele de frana sunt in contact continuu, datorita blocarii etrierului sau al indoirii placii aparatoare de praf a placutelor de frana.
Masina va trage intr-o parte si roata va fi foarte incinsa, iar in acest caz autoturismul va trebui oprit de urgenta.